Sunday, August 22, 2010

Kenangan ramadan kini dan dulu....

Hari ini awl open my bloggiee...

Ramadan thn ni bermakna dlm kamus idup lovely mana tidaknya...tak smua org akan menikmati ramadan dgn perasaan yg gembira..makna ramadan kali ini pada lovely adalah berbuka puasa bersama adik beradik. Maklum la smua kakak,abg dan adik lovely sudah pun mendirikan rumah tangga..so berbuka puasa dsetiap rumah adik beradik pada bln ramadan kali ni amat2 la dnantikan..rumah kakak dan abg pun x jauh cuma mgambil masa dlm sejam @ kurang drpdnya..
Sahur time dulu wajib bgn sbb ble x bgn sahur sok mesti lapar..Biasanya mak akan bgn dulu lovely teman mak masak wat air, ble da ready smua baru kejut kan adik-beradik..wtk tu pas sahur gilir2 sembahyang subuh sbb mak x kasi tido terus babti ble da tido terus lupa nk solat subuh..mak slalunya akan wat kuih ble time ramadan dulu..kuih ocong2 inilah kuih tradisi nenek nasib baik mak pandai wat, kiranya kuih turun temurun, kuih ni mmg sedap sbbnya mak jarang nk wat ble nada permintaan drpd anak2 jer mak akan wat,,mgk lovely gak kena tahu wat kuih ni..:)
Beli dbazar tu acara wajib tp masakan mak jua la yg paling sedap dmakan,berkumpul ramai ble makana jea akan teringat wtk kecil2 dulu..rumah setinggan dlm dan papannya pun agak kukuh dstengah tmpt tp beratapkan zink ada yg bocor..Ble time ujan jer ambik mangkuk tadah air ujan.klu uajn lebat kawasan rumah tu pun akn turut banjir gak..dulu bekalan elektrik x berapa kuat sgt dkawasan rumah tu..ble time blakout jer wtk makan tangan akan merayap curi lauk dr pinggan adik beradik lain..ble time elektrik idup jer tgk pinggan masing2 ikan da lesap..HEHEHEHEHE
Nak teka sapa yg ambik tgk la pinggan sapa yg paling byk lauk...ble da berkumpul mcm2 citer leh djadikan bahan utk gelak ble teringat zamankecik2 dulu..bab pose kecik2 dulu lovely ni agak lupa gak ble serius pose tp yg igt byknya pose yang2 yok jer..time tu ble mak masak goreng ikan jer satu2 bawa lari nyorok makan..tp wtk tu yg tggl bersama mak lovely dan adik jer,kakak dan abg antar kampung sekolah dsana ,adik beradik akan ramai ble time cuti sekolah jer..maklum la kewangan tak berapa stabil wtk tu tp hanya sementara tuhan itu mguji kesabaran manusia, ble lovely dan adik beradik besar baru mgetahui mengapa mak dan ayah wat demikian..
Zaman kecik dulu ble time pas buka pose jer main bunga api acara wajib, maklum la rumah kmpg budak2 ramai kuar ble wtk malam nk main mercun la kan..bunga api bg dak2 pompuan dan mercun thunderclap bg dak laki, klu dak2 laki2 main bunga api rasa x mencabar bg dorg wtk tu..tp keselamatan wtk tu djamin rasanya zaman skrg ni mercun agak kurang dmain sbbnya merbahaya..mgk ada betulnya jugak sbb kanak2 dulu keselamtan dorg dpantau oleh ibubapa,tp skrg kanak2 suka wat hal sdiri dan ble ditegah mula la main mercun yg lagi merbahaya kan diri...
Bukan setakat main mercun dan puasa jer tp terawih mmg kat kmpu tu surau2 akan penuh penah gak lovely mgikuti mak pegi mergerjakan terawih wtk tu..tp penat yg teramat sgt hanya brape langkah jer lovely ikut..ble dbandar ni jarang tgk dak2 muada g terawih mereka lebih gemar lepak di kedai dan chat2 dgn member.
Banyak perbezaan ramadan thn 2010 ini dgn tahun2 sebelumnya, tp apa yg penting keluarga ada lah segalanya pada lovely..dulu mgk lovely akan tggl hanya dlm ingatan saja,masa tak dpt dputarkan balik...kini masih ada yg berkekalan bkn smua tradisi akan ilang tp bagaimana cara kt mgenali tradisi itu dan pembawakan perubahan adalah perkara yang amat senang cuma memerlukan byk cara utk megendalikannya..

RAmadan dulu dan kini...

LOvely!

No comments:

Post a Comment